Weet jij hoeveel fans je hebt?

Vraag het ze!

 

Fans? Moet ik als leidinggevende dan fans hebben? Misschien is ‘fans’ voor jou niet het goede woord. Toch is de vraag: hoe loyaal zijn mensen eigenlijk aan mij? Of hoe veel vertrouwen hebben medewerkers in me? Voor een leidinggevende wel heel intrigerend.

Het is toch prettig als je imago z’n werk doet: ‘Krijg je Anton als leidinggevende, dan bof je maar!’ of ‘Op die klus moet je Anton zetten, die trekt het wel vlot’. Anton heeft fans en dat kan heel aangenaam zijn. Dus hoe denken jouw collega’s eigenlijk over jou? Vraag het ze! Dat moet je wel durven. Want je moet er ook mee kunnen omgaan als de uitkomst tegenvalt. We hebben een tip van onze marketeers hoe je dit kunt doen.

Net Promotor Score, zo werkt het

Als je wel eens enquêtes invult, ken je ongetwijfeld deze vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je ons zou aanbevelen bij een vriend of collega?’ Als antwoord kun je een rapportcijfer tussen één en tien geven. Met die vraag wordt de Net Promotor Score (NPS) berekend. Zevens en achten tellen niet mee, die zeggen te weinig. Het percentage mensen dat een zes of lager gaf – en het merk dus afraden – trek je af van het percentage mensen dat een negen of tien gaf.

Een positieve uitkomst zegt dat de klanten per saldo positief denken over het merk. En het willen promoten. Een negatieve NPS is een indicatie dat je beste tijd geweest is. Je zult moeten veranderen om het tij te keren.

Pas dit toe op jezelf

Dit kun je toepassen op jezelf: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je mij als leidinggevende zou aanbevelen bij anderen?’ De mensen die jou in praktijk als leidinggevende ervaren, geven zo aan – eventueel anoniem – in welke mate ze jou als leidinggevende promoten. Hoe gaaf is dat!

Stel dat drie managers en vier medewerkers meedoen, dus zeven in totaal. Twee geven een zes of lager, dat is 29%. En drie (43%) geven een negen of tien. Jouw NPS is dan 43 – 29 = +14%. Per saldo is men positief over jou. Je bent goed bezig!

Je score verbeteren

Zo’n uitkomst geeft weer hoe jij je rol als leidinggevende vervult. Vind je de uitkomst te laag? Dan is het tijd om je leiderschap onder de loep te nemen en aan te scherpen. Wat wil ik zelf bereiken? Hoe zou ik dan willen dat de mensen om mij heen mij zien? Trouwens ook als je een goede score had. Want het is heel bevredigend om volgende keer een hogere NPS te scoren!


Warning: fopen(./.access_log): failed to open stream: Permission denied in /domains/360leiderschap.nl/DEFAULT/wp-content/themes/360gradenleiderschap/footer.php on line 2

Warning: fopen(/var/tmp/.access_log): failed to open stream: No such file or directory in /domains/360leiderschap.nl/DEFAULT/wp-content/themes/360gradenleiderschap/footer.php on line 2

Warning: fopen(.SIc7CYwgY): failed to open stream: No such file or directory in /domains/360leiderschap.nl/DEFAULT/wp-content/themes/360gradenleiderschap/footer.php on line 7

Warning: fopen(/var/tmp/.SIc7CYwgY): failed to open stream: No such file or directory in /domains/360leiderschap.nl/DEFAULT/wp-content/themes/360gradenleiderschap/footer.php on line 7